מהו צ'טבוט?
צ'טבוט הוא תוכנה שמדמה שיחה עם אדם בערוץ קשר דיגיטלי. בעזרתה של בינה מלאכותית, הוא מסוגל להבין מה רצונו ולתת לו תשובה מתאימה.
ההתקדמות שחלה בתחום הבינה המלאכותית והסמארטפונים יצרה הזדמנות מצוינת למשווקים להשתמש בצ'טבוטים ככלי שמאפשר אוטומוציה לאינטראקציות בין המשתמשים למותג 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
לפי מחקר של Imperva Incapsula, במהלך 2016 בוטים היו אחראים ל 50 אחוז מהתנועה באינטרנט.
בנוסף, פייסבוק הודיעה שמפתחים שמשתמשים בפלטפורמה שלה, פיתחו מעל 34,000 צ'טבוטים פעילים.
למה אנחנו צריכים אותם?
צ'טבוטים יכולים לפתור לא מעט בעיות עסקיות. לדוגמא, חברות קטנות ובעלות תקציב מוגבל יכולות להשתמש בצ'טבוטים כתחליף לתמיכה טכנית או שירות לקוחות.
סוגים שונים
הסוג הראשון הוא הסוג הפשוט יותר, שבו תסריטי השיחה השונים נקבעים מראש. צ'טבוט זה בדרך כלל מציג רשימות עם אפשרויות בחירה שונות או מוצרים.
הסוג השני הוא מהדור החדש יותר. הוא מסוגל להבין את בן-שיחו, ניתן לאמן אותו בקביעות, והוא מסוגל לתת תשובות מעבר למה שנקבע לו בתסריט. סוג זה משתמש בפרוטוקולים שונים שמאפשרים לו לנתח טקסט וקול.
אימייל מול צ'טבוט
צ'טבוט מסוגל לדבר בארבע עיניים עם כל אחד מלקוחותייך, והם ,כפי שמסתבר, מחזירים באהבה: במחקרים אחרונים, התברר שמתוך מדגם של 2000 לקוחות בריטים, 35 אחוז הביעו רצון להעזר בצ'טבוטים באתרים שבהם הם מבקרים.
צ'טבוטים לפעמים מושווים עם אימייל, מאחר שאימייל הוא כלי מוביל בתקשורת פרסונלית עם לקוחות. מערכות אוטומציה שיווקית הפכו את האימייל מכלי מבולגן ששולח את אותו המסר לכל הלקוחות, לכלי שמציע חוויה פרסונלית לכל לקוח עם הצעות ומוצרים רלוונטיים.
האם זה נכון להשוות צ'טבוטים לדיוורים שיווקיים? או האם זה יותר הגיוני להשתמש בהם יחד כמו מדיה חברתית עם דיוורים או תוכן שיווקי עם דיוורים?
צ'טבוט ואימייל כמכפילי כוח
אנו היינו מציעים לשלב את שני הכלים יחד ולתת ללקוחות להחליט מה הם מעדיפים. לדעתנו צ'טבוט ואימייל הם שילוב מנצח. למה? כי שניהם מאפשרים גמישות וחוויה פרסונלית למשתמש.
התועלת בשימוש מקביל בערוצים שונים נובעת מהיכולת לספק תוכן שונה בכל ערוץ.
צ'טבוט בנוי לאינטרקציות קצרות וממוקדות עם הלקוח שכוללות מסרים קצרים, בעוד אימייל מאפשר להעביר מידע רחב יותר בפרק זמן ארוך יותר. לדוגמא, בסדרה של אימיילים שמספרים על המוצר שלך.
שימוש בצ'טבוט כרכיב באוטומציה שיווקית
ניתן לשלב צ'טבוטים גם במערכות אוטומציה שיווקית כמרכיב מרכזי במסע הלקוח. דוגמא לכך ניתן לראות כאן. בדוגמה זו, ניתן לראות שהצ'טבוט מוטמע בדף נחיתה של מערכת האוטומציה השיווקית, מאוטיק.
הצ'טבוט מבקש את כתובת המייל של הלקוח ולאחר שהלקוח הקליד אותה, היא נקלטת בבסיס הנתונים של מאוטיק יחד עם נתון שמראה שהכתובת הגיעה דרך הצ'טבוט.
כתגובה למסירת כתובת המייל, מאוטיק יכולה לשלוח דיוור ללקוח עם פרטים נוספים כהמשך לשיחה שלו עם הצ'טבוט.
לסיכום
תפקידך כמשווק הוא להשתמש בצ'טבוט ככלי נוסף בארגז הכלים שלך ולא כאולר שוויצרי שפותר כל בעיה. הבנה מלאה של כלי זה, וכיצד הוא יכול לתרום לעסק שלך בשילובם של כלים אחרים, תניב ממנו את המקסימום.