בשבועות האחרונים פורטל וואלה! עולה לכותרות בהקשרים לא סימפטים במיוחד. פלילים, שחיתות ויחסי הון-שלטון, כולם נזכרים בנשימה אחת בכל הנוגע אליו. אך לכל מי שעוסק בשיווק או שיווק באימייל בפרט, וואלה! מהווה מקור לידיעות לא נעימות כבר לא מעט זמן, אך בהקשר שונה לחלוטין. הכוונה היא לוואלה! דואר כמובן.
וואלה! דואר הוא ללא ספק אחד החלוצים בתחום שירותי הדואר הווביים (webmail) בארץ. הרבה לפני עידן Gmail, ואפילו Hotmail, לכולנו היה חשבון דואר בוואלה! מאז עברו הרבה ביטים בנהר המידע ורוב משתמשי הדוא"ל עברו לGmail, אך לוואלה! דואר עדיין יש חסידים מקומיים.
סיטואציה דומה מתרחשת בכל מדינה בעולם. לצד Gmail, ישנו את שירות הדואר המקומי עם המשתמשים המקומיים שלו. בארה"ב יש את AOL ו Yahoo!, ברוסיה יש את mail.ru ובסין את QQ. כל אחד עם שגעונותיו ושיגיונותיו. עם האתגרים שוואלה! דואר מציב, יוצא לי להיתקל מדי פעם במסגרת העבודה עם לקוחותיי שמחזיקים בסיסי נתונים שמכילים כתובות דוא"ל שלא מעטות מהן שייכות לוואלה!. אני נתקל באותם אתגרים כאשר אני בודק את נראות הדיוורים בתוכנות הדוא"ל השונות ובכללן וואלה!
מקרה שקרה כך היה: לאחר שליחת ניסיון של דיוור לכתובת וואלה הופיעו התווים הבאים בגוף טקסט של הדיוור –
ניסיונותיי להעלים את התווים העיקשים הללו עלו בתוהו. הצלחתי לפתור את הבעיה רק כאשר הבנתי שוואלה! נתקל בקשיים כאשר הוא נאלץ לקודד מילים בעברית – הפעולה של המרת אותיות בעברית לקוד HTML. רק כאשר לקחתי את הטקסט וקידדתי אותו ידנית, הבעיה נפתרה. נשמע מסובך, אבל יש כלים שעושים את זה בשבילך.
לאחר שפתרתי בעיה זו, הגיע תורה של בעיה נוספת. חלק מהלינקים שהיו בדיוור פעלו כראוי, וחלק הציגו הודעת שגיאה במקום הדף המצופה. כשאותו דיוור נשלח לבדיקה ב Gmail, כל הלינקים פעלו כראוי. הבעיה לא הייתה בדיוור עצמו.
בדיקה של המכנה המשותף של אותם לינקים בעייתיים העלתה שהדפים שהראו הודעת שגיאה, לא השתמשו בפרוטוקול האבטחה SSL (אנחנו יכולים לזהות דף שמאובטח כהלכה כאשר יש לו תחילית https בכתובת האתר לעומת ה http הלא מאובטחת).הלוגיקה מאחורי פעולה זאת נראית מובנת. וואלה! מעוניינים להגן על משתמשיהם מאתרים שלא מאובטחים כהלכה ועלולים לחשוף את פרטיהם של המשתמשים.
למרות זאת, ישנם המון אתרים או עמודי נחיתה שמיוצרים על ידי כלים שונים שלהם אין SSL והם לגיטימיים לחלוטין ולא דורשים מהגולשים פרטים אישיים. לפיכך, שלילה גורפת של גישה לאתרים כאלו נראית כצעד מעט קיצוני שבהחלט פוגע בחוויית המשתמש.
בסיכומו של דבר, שיווק באימייל מציב אתגרים שהיו גורמים אפילו למפתח ווב מנוסה למרוט את שארית שערותיו. אם מפתח ממוצע צריך להתמודד עם cross browsing (היכולת להתאים את נראות דף האינטרנט לדפדפנים שונים) ורספונסיביות (התאמת הדף למכשירים ניידים) בכל הנוגע לדיוורים הוא צריך גם להתמודד עם השיגעונות של מאות שרותי דוא"ל ווביים שונים. (הבעיה מחמירה עוד יותר כאשר קהל הלקוחות שלך הוא בינלאומי). לצערנו, אין פתרונות קסם לנראות ולפונקציונליות של דיוורים בכלים שונים. הפתרון היחידי הוא לבדוק ולבדוק ולבדוק שוב את הדיוור ולנסות לצמצם את הבעיות למינימום.